Spel

Förstör alla människor! recension: en A + remaster av ett B + -spel

En återgång till eran med konstiga spel från stora utgivare

Om du älskar Destroy All Humans! serien, som bara körde i tre år men hade fyra spel, då berättar rubriken allt du behöver veta: Utvecklaren Black Forest Games har gjort ett utmärkt jobb med att återge den ursprungliga kultklassikern 2005 av de nu nedtagna Pandemic Studios. Den här remasteren, som jag spelade på Windows PC, körs simt, ser bättre ut än de flesta spel på Steam och förblir lojal mot källmaterialet.

Den sista delen är anledningen till att folk som överväger serien för första gången kanske vill fortsätta med lite mer försiktighet. Förstör alla människor! är en glädjande kaosimulator i öppen värld. Det är också en tidskapsel av “komedi” -videospel från början av 2000-talet, som grovt imiterar South Park-modellen av “jämställdhetsöverträdare.”

Du spelar som Cryptosporidium-137, en främmande klon som produceras av Furon-arten. Din föregångare, Crypto-136, har kraschat på jorden, och det är ditt jobb att hitta ditt klon-syskon, återställa all främmande teknik och gruva människor för Furon DNA, som vävdes in i den mänskliga befolkningen för tusen år sedan av Furons som förmodligen våldtog hundratusentals mänskliga kvinnor. Spelet jämför de forntida Furon-utnyttjelserna på jorden med ”sjömän” som har det bra. Jag sa till dig – “skämt” är inte bra.

Hur som helst, alla människor har lite Furon-DNA, och du har till uppgift att skörda det.

Denna storslagna uppdrag skickar Crypto på en turné i sex miniöppna världar i USA cirka 1959, från Mellanvästens jordbruksmark till en Kalifornien strandstad och sedan över till en parodi av Washington, DC. Varje landskap har sin egen uppsättning berättelser, tillsammans med en samling valfria sido-uppdrag där Crypto måste tävla om en drönare, bortföra dussintals människor eller förstöra så mycket egendom som möjligt. Genom att fullfölja uppdragen ger du utrymme som du kan spendera på uppgraderingar – jag kommer till dem på bara ett ögonblick.

en UFO attackerar en cirkus i Destroy All Humans! remaster

Bild: Black Forest Games / THQ Nordic via ProSpelare

Nästan allt i spelet kan utplånas med dina UFO: s lasrar, inklusive trailersparker, hem, fabriker och, naturligtvis, parodier av några få ikoniska amerikanska landmärken. Utvecklaren Pandemic populariserade och förbättrade denna öppen världsförstörelse med sina Mercenaries-serier, men även 2020 förstör alla mänskliga människor! ‘Skift från mikro- till makro-förstörelse är imponerande.

De flesta uppdragen håller dig dock till fots som den minskande Crypto-137. Även om du inte kan riva en byggnad på några sekunder har främlingen en mängd olika vapen och förmågor. Det kan dölja sig som en människa för att komma in i begränsade områden, och det kan tvinga människor att följa det eller bara att dansa på plats som berusade dårar. Crypto bär arsenal av en liten armé i fickorna, inklusive en dödsstråle som bågar el mellan mänskliga mål, och ett svart hål som dematerialiserar allt i sin radie.

Varje vapen har sin egen uppgradering, liksom kryptoskepp, sköldar och telekinetiska förmågor. Telekinesis är showpiece – din lilla främmande lyfta kor och människor och bilar och skjuter dem i horisonten blir aldrig tröttsam. Min favorituppgradering förvandlar Cryptos fötter till ett hoverboard, vilket gör att han kan åka skridskor, Tony Hawk-stil, över trånga förorter och tomma öknar.

Det finns ingen bra anledning för att denna skateboardmekaniker är med i spelet, annat än att det känns roligt. Vilket verkligen sammanfattar Destroy All Humans! i allmänhet.

Naturligtvis är inte alla fångar bra. Ett av vapnen är en anal sond, som har valfria uppgraderingar som Butt Pressure Maximizer. “Ökar skadorna som lyckas med framgångsrika sonder”, förklarar spelet.

Crypto hotar att undersöka en människa i förstöra alla människor.

Detta märke av humor är oundvikligt, skjuter i alla riktningar. En minut får du skämt om sopp-för-hjärnor bakkeballer, rädsla-utnyttjande republikaner, det existentiella förtrycket av kärnfamiljen och den nationalistiska paranoia av Red Scare. I nästa minut kidnappar du en skönhetsdrottning för kroppsliga experiment, eller skjuter din sondpistol i rektum av regeringsagenter och får männen att ta tag i sina skott när deras hjärnor plockas genom deras mishål.

Det är inte chockerande stötande, bara daterat och inte särskilt roligt; humorn saknar mer än den slår till. Det är grovt när det slår ner och tandlöst när det slår ihop … men dessa skämt är 15 år gamla vid denna tidpunkt och politisk humor har en hållbarhetstid på cirka en timme 2020.

De människor som är ansvariga för Destroy All Humans! remake måste veta hur utmanande det är för gammal humor att landa i dessa dagar, eftersom spelet börjar med en tonally spot-on varningsskärm:

Människor på planeten Jorden, råd: medan upplevelsen har uppgraderats, förblir innehållet och den historiska posten för den ursprungliga invasionen av Furons en nästan identisk klon! Historien, orden och bilder som finns i kan vara chockerande för den moderna mänskliga hjärnan!

Denna strategi – lojalitet till källmaterialet till varje pris – har daterat spelets humor, även när själva stycket står upp jämfört med mer moderna spel. Det är ett problem som vi har sett tidigare och kommer att fortsätta att se så länge den här typen av remaster förblir populär.

En utlänning förkläder sig som borgmästare i en liten stad i Destroy All Humans.

Förstör alla människor! är en relik från en annan tid

Förstör alla människor! känns som ett videospel byggd av tarminstinkt av vad dess skapare tyckte om. Det betyder massor av dopey skämt. Massor! Det betyder också snyggt att komma in i område 51 via mänsklig kamouflage, läsa sinnen för soldater för värdefull information, jetpacka på laboratoriets tak och regna helvetet på jorden, fånga missiler ur luften och slänga dem när de närmar sig tankar.

Det är inte alltid ett bra spel, men förstör alla människor! känns ständigt bra att spela, förutsatt att du kan mage den “rysliga” humorn som har åldrats som en frukostburrito kvar i solen hela helgen. Ett stort antagande, jag vet.

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Förstör alla människor! är ett jävligt fint B-spel från en tid då förläggarna brytt sig om att finansiera sådana saker. Jag önskar att det fanns fler nya spel som tog dessa bisarra, dumma gungor på löjliga idéer med betydande budgetar. För nu antar jag att remakes från en annan tid måste räcka.

Förstör alla människor! lanseras 28 juli på Google Stadia, PlayStation 4, Windows PC och Xbox One. Spelet granskades på PC med hjälp av en Steam-nedladdningskod från THQ Nordic. Pro Spelare har anslutna partnerskap. Dessa påverkar inte redaktionellt innehåll, även om Pro Spelare kan tjäna provision för produkter som köps via affiliate-länkar. Du kan hitta ytterligare information om ProSpelare etikpolicy här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *