Spel

Fast & Furious Crossroads review: Det här är inte hur du behandlar familjen

En rolig filmfranchise får en snark av ett tie-in-spel

Visste du att Fast & Furious Crossroads fanns före förra veckan, när spelet släpptes på PlayStation 4, Windows PC och Xbox One?

Spelet fick nästan noll surr, bortsett från en trailerdebut 2019 på The Game Awards. Inga recensionskopior skickades till pressen, och det verkade inte finnas någon form av marknadsföringskampanj för det – en bisarre situation för ett licensierat spel som kopplas till en av de mest framgångsrika filmfranchiserna genom tiderna. Den har likheter och röstverkande talanger från stjärnorna Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Sonequa Martin-Green, Peter Stormare och Asia Kate Dillon, bland andra.

Trots Fast & Furious Crossroads imponerande roll och framgången med källmaterialet – även om utgivningen känns lite mer slumpmässig, nu när den senaste Fast and Furious-filmen har försenats i ett år – verkar det som om spelet skickades ut till världen att dö en snabb, förhoppningsvis tyst död, aldrig att prata om igen.

Jag förstår den impulsen, särskilt efter att jag spelat själva spelet. Fast & Furious Crossroads är inte ett totalt vrak, men dess många grundläggande problem förstör alla chanser att det var roligt.

En kriminell underjordisk motorvägstjuvar

Crossroads introducerar en ny besättning av street racers och förbjudna ledare av Wien Cole (Martin-Green). De verkar i världen av de snabba och rasande filmerna, och när de befinner sig över huvudet når de ut till en kontakt som kanske kan hjälpa: Letty (Rodriguez), som får resten av “familjen” involverad .

Berättelsen involverar en hemlig, historisk underjordisk kriminell organisation av motorvägstjuvar som kolliderar med spelets hjältar, höjer insatserna tills bilar flyger genom luften, vrakbollar involveras och fordon förvandlas till mobila hackplattformar. Det handlar om vad du kan förvänta dig av en snabb och rasande berättelse: minimal logik, men massor av förödelse. Röstskådespelarna låter alla som om de faktiskt försöker, vilket är ett positivt tecken i den här typen av licensierade spel, men resten av Crossroads kan inte hålla jämna steg med rollspelarnas ansträngningar att göra något ur det här röran.

En svart muskelbil

Bild: Slightly Mad Studios / Bandai Namco Entertainment

Du kommer att kontrollera olika karaktärer i varje uppdrag, ibland hoppa flera gånger mellan dem i ett enda uppdrag, även om spelet säger när du ska göra det. Alla de stora stjärnorna finns där, men det är de nyare rollmedlemmarna som gör det mesta av det tunga lyftet. Jag vill inte ens gissa om något av detta betraktas som kanon, eller vad det ens skulle betyda för just den här franchisen.

Crossroads är inte ett racingspel, eftersom så få av uppdragen innebär racing. Det är inte ett spel med öppen värld, eftersom det inte finns någon öppen värld och nästan ingen frihet i hur du tacklar varje uppdrag eller till och med hur du kommer till nästa avsnitt. Det spelar ut så här: Du lär dig något om historien, köra till nästa område, kanske kämpa mot några andra bilar på vägen, kanske göra några stunts, kanske racing, kanske bara köra. Och så finns det en ny skärmen, och efteråt kör du någon annanstans.

Det finns ingen övervärldskarta och inget sätt att utforska dessa miljöer på egen hand. I stället involverar kampanjen bitar av körning åtskilda av snitt av tecken som pratar med varandra innan du är tillbaka på vägen och kör till nästa destination. Ibland är den körningen ett lopp; andra gånger måste du kämpa plattformar för rullande vapen; och ibland kör du bara … för att komma någonstans.

Vilket är ett problem eftersom körningen är fruktansvärd. Varje resa från punkt A till punkt B håller dig inrymd i en enda väg, och den vägen kommuniceras dåligt. Det ledde till flera kraschar där jag trodde att jag kunde gå någonstans, bara för att smälla in i en osynlig vägg. Spelet innehåller borttagningsattacker som du kan använda för att slänka fiendens bilar i varandra eller på sidorna av vägen, till synes lyfta rakt från Burnout-serien, men utan någon av den seriens uppmärksamhet på detaljer eller rolig känsla.

Bilar springer genom en byggarbetsplats

Detta gör att jag bara vill ha ett nytt Burnout-spel. Bild: Slightly Mad Studios / Bandai Namco Entertainment

Det finns en enda kameravinkel, och den gör ett dåligt jobb med att visa vad som händer. Du kan spela med ett tangentbord på datorn, men spelet säger inte vilka knappar som gör vad, visar bara instruktioner för kontroller. När och om du lyckas gissa vilka knappar som gör vad, var du bara medveten om att du har fastnat i den konfigurationen, eftersom det inte finns något sätt att ombilda tangentbordskontrollerna alls.

Crossroads förklarar så lite. Trots att jag beundrade idén om en farlig körning där jag bar en flyktig form av bränsle som kunde sprängas om jag fick en krasch, var det tråkigt att faktiskt göra det. Jag kunde krascha i så många saker innan spelet äntligen sa till mig att tillräckligt är tillräckligt. Vad är skillnaden mellan den första head-on-kollisionen och den tredje? Jag vet inte.

Spelet skulle aldrig säga till mig när min last var nära att spränga förrän den gjorde det, och även då fick jag inte chansen att se det. Detta är snabbt och rasande – varför introducera vad som motsvarar en fordonsbomb bara för att den ska sprängas utanför skärmen om du misslyckas med utmaningen? Är inte hela serien om bilar som dumt hoppar och driver medan saker blåser upp höger och vänster?

Låt undan alla dessa frustrationer och linjärt spel, och inte ens de grundläggande körkontrollerna håller i Crossroads. Det är som om alla aspekter av körning, från acceleration till hantering till användning av handbromsen och lustgas, hanterades av ett annat team, som var och en slängde ett mynt för att se om de ville efter något som realism eller en arkadstil. mer anpassad till seriens känsla. Resultaten gör det nästan omöjligt att ta reda på hur min bil kommer att reagera på varje situation tills det händer.

Det finns en enda kameravinkel, och den gör ett dåligt jobb med att visa vad som händer

Crossroads har också ett flerspelaralternativ, som åtminstone låter roligt, men det finns inte tillräckligt många som spelar det här spelet, så det är inte hållbart om du inte letade efter en “väntar på ett spel” -simulator.

Allt detta och utgivaren Bandai Namco ber fortfarande $ 59,99 för spelet vid lanseringen, samtidigt som det erbjuder ett säsongkort på 29,99 dollar som får dig “tre tilläggspaket laddade med nya bilar, anpassningsartiklar och mer!”

Medelmåttiga spel händer, ofta trots allas bästa ansträngningar, men det är detta till synes försök att starta spelet under radaren och erbjuder stora namnigenkänning men inget annat förutom det som flyttar Fast & Furious Crossroads från “dessa saker händer” högen till “Transparent inhämtning” hink. Den goda nyheten är att baserat på de 27 recensionerna på Steam hittills (mestadels negativa) och den långa väntan på att hitta någon att spela med online, nästan ingen blev lurad.

Fast & Furious Crossroads är nu ute på PC, PlayStation 4 och Xbox One. Spelet granskades på PC. Du kan hitta ytterligare information om ProSpelare etikpolicy här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *