News

En mycket Latino recension av den tillräckligt Latino Blue Beetle

En av de mer frustrerande sakerna med erfarenheten av marginaliserade människor i modern amerikansk kultur är hur sällan du kan säga vad du faktiskt tänker på. Trots de ständiga uppmaningarna att höja marginaliserade röster kommer dessa samtal ofta med det outtalade kravet att dessa röster ska vara artiga och att de inte gör någon obekväm.

Detta är en väldigt irriterande motsägelse, en som ber färgade personer eller någon som inte följer könsnormerna att ta hur många små kränkningar som helst, utbilda den så kallade majoriteten och göra det på ett sätt som gör förövarna må bra med sig själva. Det är så jag tänker på Blue Beetle, en DC-superhjältefilm gjord av människor som uppenbarligen har många tankar om latinamerikansk identitet, men som saknar inflytande för att ta itu med den med någon kant. (Eller kanske viljestyrkan. Det är omöjligt för observatörer att veta vilken.) De kan inte hitta ett sätt att ta fram det där vita obehaget, eller att reflektera något mänskligt.

DC Comics hjälte Blue Beetle skapades 1939 av Charles Nicholas Wojtkoski, ombildade sedan och fick nya identiteter flera gånger om, tills Keith Giffen, John Rogers och Cully Hamner omdefinierade honom som ett mexikanskt amerikanskt barn 2006. (De var en begåvad team som arbetar under en kreativt fruktbar tid i DCs historia, trots deras vithet.) Hans första storfilmsframträdande berättar historien om karaktärens inkarnation 2006, Jaime Reyes (Xolo Maridueña), en nyutexaminerad college som möter och knyter an till en utomjording artefakt som kallas Scarab. Scarab, som innehåller essensen av en enhet känd som Khaji Da, använder grov kroppsskräck för att ge Jaime otroliga krafter, en oförstörbar ryggsköld och förmågan att bilda polymorfa vapen på begäran. Han är som Iron Man genom David Cronenberg – en rolig, avsiktlig nick från skräckälskande filmskapare.

Jaime Reyes (Xolo Maridueña) håller en glödande utomjordisk skarabagge i sin handflata och stirrar på den på nära håll i Blue Beetle

Bild: Warner Bros./DC Comics

Blue Beetle är ett charmigt spel av en film, men den försöker desperat slå över sin viktklass, peppar sin historia med ständiga nickar till den latinamerikanska upplevelsen, samtidigt som den levererar action- och serietidningen påskägg som förväntas av superhjältefilm. Den nickar mot karaktärers antiimperialistiska rötter utan att namnge imperialerna som de gjorde uppror mot – troligen USA. Via nyhetsklipp visar filmen den miljöförstöring som Latinamerika utsätts för för att underblåsa Silicon Valley-innovationen. Men dessa tungt vägande ämnen nämns bara i förbigående. Blue Beetle arbetar mest för att vara oförarglig, rolig och lättsmält. Berättelsens Latinidad visas ständigt, men den är säker för vit konsumtion.

Jag tror inte att regissören Ángel Manuel Soto eller författaren Gareth Dunnet-Alcocer satte sig för att göra en film för en standardvit publik. De ger Blue Beetle ett noggrant öga mot äkthet, och försöker uppriktigt att jorda Jaime Reyes berättelse i en igenkännbar mexikansk amerikansk miljö med pan-latinosmak. Jaimes familj är högljudd, nyfiken och kärleksfullt kontroversiell på ett sätt som återspeglar mina och mina vänners. Soundtracket är fullt av modern urbano och klassiker som Selenas “Bidi Bidi Bom Bom.” Och aldrig på en miljon år skulle jag ha förväntat mig att en DC-superhjältefilm direkt skulle referera till Roberto Gómez Bolaños campy superhjältesatirar El Chapulín Colorado. Blue Beetle är full av en estetisk kärlek och omsorg som är lätt att resonera med, upp till en viss punkt.

Men Blue Beetles faktiska berättelse är fast i klichéer som gör att all denna underbara textur saknar vikt. Den enkla, förutsägbara berättelsen om hjälteursprung krockar med den kulturella särarten som visas – som sedan utmanas med tecknad bred okunnighet som, även om den är vanlig i verkligheten, inte känns innehållsrik i filmen. Det är bara till för att visa hur bra Jaime och hans familj är, hur mycket de tål och tar med ro, precis som många latinamerikaner.

Den blå skalbaggen skjuter från sin energikanon, när blixten gnistor

Bild: Warner Bros./DC Comics

I Blue Beetle uttalar vita tecken regelbundet namnen på latinska tecken och använder spanska på ett förolämpande sätt. Familjen Reyes kännetecknas däremot av motståndskraft, framställd som om det vore en allmän moralisk dygd, inte en överlevnadstaktik som utvecklats efter generationer av imperialistiskt plundring. Och Reyeses är alla helt, outsägligt bra, “modellinvandrare”. Det är omöjligt att föreställa sig att inte rota efter dem.

Kanske skulle denna breda idealisering landa bättre om Jaime Reyes kom med en kontrast till det, om han var mer av en karaktär. Trots den stora charm Maridueña tillför rollen, är Jaime inte särskilt väldefinierad utöver att vara en bra person, och även mexikansk amerikan. Filmen börjar med att han kommer hem efter att ha varit den förste i sin familj att ta examen, men hans examen nämns många gånger innan någon tar upp vad han studerade i. Det visar sig att han är en förskolestudent, men Jaime framstår aldrig som någon som är intresserad av det straffrättsliga systemet – eller vad som helst, egentligen, förutom att ha kontakt med kärleksintresset Jenny Kord (Bruna Marquezine), skurkens systerdotter.

Ingen av musiken på soundtracket är Jaimes favorit. Hans hobbyer är obefintliga. Hans moraliska vision eller heroiska uppdragsbeskrivning formuleras aldrig, bortsett från ett brett skäll mot mord. Vad han tror handlar egentligen inte om honom: hans familj gör honom stark, en läxa han inte behöver lära sig, för han tror på det från början.

Istället ställs Jaimes tro på familjen i opposition till antagonisten Carapax (Raoul Max Trujillo), en cyborg-supersoldat i anställning av den skurkaktiga Victoria Kord (Susan Sarandon). Victoria vill att Jaimes skarabé ska driva hennes nya serie av militära exoskelett, One Man Army Corps eller OMAC (en förtjusande liten nick till DC Comics-läror). Som hennes första och enda framgångsrika experiment hittills är Carapax den skurk som Jaime interagerar med de flesta, och en flack för sin tro på familjen. Carapax, däremot, tror inte på någon.

Jaime Reyes står bakom familjens middagsbord fåraktigt medan hela hans familj lekfullt peppar honom i filmen Blue Beetle

Bild: Warner Bros/DC Comics

Och när filmen gör en paus för att visa varför – eftersom hans liv präglades av inbördeskrig och våld underblåst av USA:s interventionism och industri – ger Blue Beetle en slående inblick i den specificitet som dess hjälte saknar. Carapaxs berättelse är en tragedi i miniatyr om hur kapitalismens imperialistiska hunger historiskt har berövat det latinamerikanska folket deras försörjning och mänsklighet, vilket tvingat dem att bli något annat för att överleva – inklusive att förvandlas till vapen för sina förtryckare.

Carapaxs tillbakablick gör att resten av filmen känns ihålig, eftersom det är ett ögonblick om en specifik latinamerikansk upplevelse som visar hur ytlig filmens superhjälteintrig är i jämförelse. Djupet av betydelse Carapax berättelse lägger till filmen är inte tillräckligt för att lyfta den, men det är en bra illustration av vad som kan vara Blue Beetles främsta problem. Filmskaparna försöker uppnå för många olika saker med den här filmen, så många att de glömmer att berätta en historia om en person.

Även detta är relaterbart. Som latino i ett övervägande vitt utrymme upplever jag ögonblick där min latino är reducerad till sin användbarhet i populärkulturens större projekt, ett komplement för att hjälpa tillväxten eller stilla nyfikenheten hos en publik som vanligtvis föreställs vara vit. I detta är jag mindre en person än ett verktyg. Min individualitet komplicerar bara berättelsen. Om det stämmer för mig så är det exponentiellt sant för en film på 120 miljoner dollar som måste göra allt den kan för att göra vinst.

Blue Beetle tittar ner på jorden från rymden i sin kostym i Blue Beetle, med linsutstrålning från solen.

Bild: Warner Bros./DC Comics

Blue Beetle är den senaste storsäljaren som trampar fram en trött gammal såg som förvandlar företagsrepresentation till ett kontrakt med människorna som representeras. Så mycket som mainstream populärkultur verkligen behöver utvidga sin omfattning och inkludera de marginaliserade, har den senaste omgången av storsäljande inkludering inverterat den representationen och förvandlat den till publikens ansvar och krävt att de gör sin kulturella plikt och dyker upp för produkten som är gjord för dem .

Det är det som är problemet, eller hur? Jaime Reyes, Blue Beetle, är där ute i Edge Keys, ett fiktivt mexikanskt DC Comics-kvarter, och lever sitt lilla mexikanska liv, definierat av sin mexikanska karaktär som DC:s första mexikanska filmsuperhjälte, omgiven av latinokaraktärer som gör latinosaker, i en film som marknadsförs överväldigande till latinopubliken med förväntningarna att latinoskribenter som jag kommer att uppskatta gesten och plikttroget berömma ett enormt företag för att de värdigt att göra en film med en skådespelare som vet hur man uttalar mitt efternamn.

Ärligt talat, det här är skitsnack. Min Latinidad är inte för offentlig konsumtion, och det är inte någon annans heller. Det är tänkt att delas med dem som tjänar det, som inte behöver övertygas om latinsk motståndskraft eller mänsklighet. Blue Beetle är ett verk av storsäljande superhjältefilm, och jag behöver det inte för att säga något insiktsfullt eller nytt om den latinamerikanska upplevelsen – vi har latinska poeter, författare, konstnärer och oberoende filmskapare för att utmana latinsk konst.

Istället borde den lyckas eller misslyckas som en superhjältefilm, en som varken är mer eller mindre viktig än en Batman-film, men med latino-textur – så som till exempel Spider-Man-filmer förlitar sig på Queens för att ge Peter Parker inramning och smak. , eller Brooklyn för att hjälpa till att forma Miles Morales identitet. Jag beundrar Blue Beetles hantverk när det gäller att skildra rytmerna i ett vardagsliv som jag känner igen, men jag ogillar det för att fånga det livet i en snöglob, där det är säkert och avlägsnat från livet för vita människor som ser sig själva som allierade . I den här filmen är livet inte mycket mer än ett trevligt latinskt hörn av DC Universe, en plats att besöka för goda tacos medan alla väntar på att se hur nästa Superman-film ser ut.

Blue Beetle går nu på bio.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *