Underhållning

Raised by Wolves recension: mind-bending sci-fi, plus killbots

Producerad av Ridley Scott introducerar showen ett tätt, fientligt nytt universum fullt av dåligt föräldraskap

Kusliga barn ger vanligtvis bra visuella skräckhistorier. Den principen var redan en trop på 1950-talet, med Twilight Zone-avsnittet “It’s a Good Life”, och det har varit en häftklammer i skräckfilm sedan dess, från 1960-talet Village of the Damned till 2019: s oroande The Hole in The Ground . Allt som krävs för att göra barnen djupt oroväckande är en obarnlig högtidlighet eller en dyster, omänsklig blick. Men berättelser som lutar sig mot samma typ av enkel, kuslig, inte helt rätt omänsklighet hos vuxna är relativt sällsynta. Vuxna karaktärer, tänker vanligtvis, behöver mycket mer komplexitet av motivation och beteende för att göra dem skrämmande, istället för bara det minsta trycket in i den kusliga dalen.

HBO Max berusande nya science-fiction-serie Raised by Wolves, producerad av Ridley Scott och skapad av Prisoners manusförfattare Aaron Guzikowski, är besatt av föräldraskap, och den återkommer om och om igen till olika aspekter av relationer mellan föräldrar och barn. Men det kreativa teamet får mycket av sin subtilaste och mest minnesvärda skräck genom att bara vända rollerna från den kusliga barnboken. En del av denna vändning innebär att hitta mänskligheten i barnkaraktärerna, oavsett om de är traumatiserade och lider, fräck och mobbade, eller kloka utöver sina åldrar. Barnen har inte berättande utrymme för att vara nervösa. Deras föräldrar har tagit på sig jobbet för dem.

Amanda Collin leder en serie barn i grå jumpsuits i Raised By Wolves

Serien med tio avsnitt öppnar med två androider, mor (Amanda Collin) och far (Abubakar Salim) som landar på en ogästvänlig planet och ställer in hushållning. De har programmerats för att gestera en serie mänskliga foster och uppfostra dem för att starta en ny koloni, och som deras tidiga interaktioner visar har de också programmerats för att respektera och stödja varandra och att arbeta tillsammans för att ge barnen ett kärleksfullt hem. Samtidigt, som de många andra androiderna i Ridley Scotts filmografi (från Alien till Prometheus), är mor och far inte riktigt mänskliga. De är verkligen kapabla till känslor – under de sex avsnitt som tillhandahålls för inledande kritisk visning upplever androiderna längtan, hopp, svartsjuka, ilska, rädsla och mycket mer. Men dessa känslor är trubbiga och märkbart artificiella. Collin och Salim spelar sina roller med en övertygande men obekväm avlägsnande, som om de känner sin skada och skräck djupt, men ändå jobbar för att få sina plasticine-ansikten att kommunicera dessa känslor effektivt till andra.

Deras omänsklighet är en del av det som får Raised by Wolves att känna sig som ett oväntat komplicerat och rikt försök till hård science fiction. Specifikt är ofta besatt av vad ”mänskligheten” egentligen betyder, särskilt när människor antingen försöker skapa konstgjorda versioner av det eller riskerar att förlora det till teknik eller andra stora förändringar. I Raised by Wolves slösar Guzikowski inte tid på att hans androider diskuterar mänskligheten och om de är kapabla till det, utan hur regissörerna och skådespelarna skildrar mor och far som precis utanför den och gör sitt bästa för att kopiera det, väcker alla de rätta frågorna i kombination med föräldraskap. Kan något omänskligt lära ett spädbarn att vara människa? Kan ett barn som uppfostras av maskiner överskrida maskinens förmåga till empati? Och när maskinens programmering tar det i dödliga, skrämmande riktningar, är mänskliga känslor tillräckliga för att fungera som användbar motprogrammering?

Med tanke på historiens takt glider dessa frågor mest under ytan på allt annat som händer. Androiderna är en del av ett initiativ för att omskåda mänskligheten över hela universum efter att jorden nästan förstördes av ett högteknologiskt religiöst krig. Sett i flashbacks ser planeten ut som något ur en Terminator-film flash-framåt: stridsandroider, bärbara energipaket och snygga svävarfartyg möjliggör storskalig förödelse när fraktionerna kolliderar. Ateisterna verkar vara på den förlorande sidan: de är de tuffa gatukämparna, medan deras nitiska mitraiska fiender har bättre teknik, uniformer och ikonografi. De har också ett mer sterilt och hierarkidrivet samhälle, full av läror som kretsar kring solguden Sol. Doktrinen de predikar låter tillräckligt som kristendomen för att göra religiösa krigets metaforiska underlag tydliga, men symbolerna de bär är alla stiliserade solar.

Travis Fimmel står vid en snygg, blank rymdskida i en konstig rymdhängare i Raised By Wolves.

I inledningsbågen – de första tre episoderna, nu tillgängliga på HBO Max, med efterföljande avsnitt på torsdagar – börjar mor och far sin unga koloni, men står inför ett hot från en Mithraic-grupp som upptäcker dem. Mithraics anser att Android-uppfostrade barn är en styggelse. Allt som faller ut därifrån upptäcks bättre än beskrivet, med tanke på hur mycket Raised by Wolves baserar all sin karaktärsutveckling och berättelse avslöjar i aktion, och med tanke på hur snabbt handlingen utvecklas. Men på vägen tar det in ytterligare två föräldrar, Marcus (Travis Fimmel) och Sue (Niamh Algar), som är lika investerade i att skydda sin son som mor och far skyddar sina anklagelser. Och i slutet av det fjärde avsnittet finns det också två nya potentiella föräldrar i mixen, var och en av dem kan på allvar förändra dynamiken.

Raised by Wolves är en kylig, oförlåtlig serie i sin design och sin bittra världsbyggnad. Koloniplaneten, Kepler-22B, är en förbjudande plats som bara stöder det hårdaste livet, och den desaturerade paletten erbjuder inte mycket men tråkiga bruna, gröna och gråtoner, till den punkt där Mithraics rena vita uniformer känns som en visuell lättnad. Som i så många andra Ridley Scott-härledda världar verkar den här någonstans mellan fientlig mot mänskligheten och helt likgiltig. (Som så många andra Scott-världar är den också full av dramatiska partiklar. Scott regisserade de två första episoderna här innan han överlämnade stafettpinnen till andra, med början med sin son, Luke Scott. Men även de avsnitt han inte regisserade är fulla av drivande damm och fallande snö, eller böljande rök och dis. Stuff i luften är en Scott-signatur som länge varit, och även om det ofta är vackert och förbjudande samtidigt i Raised by Wolves, känns det också som ett löpande skämt.)

Seriens obelastade dysterhet och gråhet kan driva vissa tittare bort innan berättelsens omfattning blir uppenbar. Skalan av förstörelse i inledningsepisoden är häpnadsväckande, men det kommer innan tittarna verkligen har haft en chans att bosätta sig i hur den här världen är, eller få någon meningsfull känsla av vem mor och far är. Den öppningen väcker verkligen mycket fler frågor än den svarar på. Men efter den explosiva öppningen löser Raised by Wolves sig i en mer försiktig takt och utforskar en mängd olika idéer kring föräldrar, barn och hur de relaterar. En arrogant ung Mithraic försöker att definiera sin roll i samhället efter sin fars rang, även efter att hans far är borta. En annan tonåring, våldtagen av en äldste i kyrkan, måste kämpa både med att känna sig förrådd av den generation som var tänkt att skydda henne och utsikten att själv få ett oönskat barn.

Marcus och Sue möter mer komplicerade föräldraroller, eftersom de försöker relatera till en son vars förväntningar på dem komplicerar deras liv på intressanta sätt. Och mor och far måste navigera i olika små testförsök till uppror från deras son Campion (Winta McGrath), om allt från religion, som han testar som ett småbarn som försöker stå upp för första gången, till att döda efter mat , vilket han vägrar att göra även för överlevnad. Deras programmering verkar konstigt nog inte sträcka sig över de tidigaste dagarna i barndomen, och medan de har att göra med en mängd externa faror och sin egen överraskande utveckling, försöker de också ta reda på hur de ska vara föräldrar när det betyder att vägleda barn såväl som att skydda dem.

En grupp människor sitter i ett mörkt rum omgivet av högteknologiska virtuella neon AR-skärmar i Raised By Wolves.

Ingen av dessa skulle vara särskilt intressant om seriens handling inte var övertygande. De större plotrörelserna är alarmerande och till och med spännande, men tempot är oregelbundet, med plötslig handling alternerande med långa, tysta spänningar. Raises by Wolves är ofta mer fantasisk än text: Återkommande bilder som mamma som svävar genom luften, nakna och sexlösa och bronshudade, med armarna utsträckta i korsfästelse, framkallar religiös ikonografi utan att faktiskt göra mycket för att motivera seriens religiösa båge. Kepler-kolonin bygger ursprungligen på Edeniska idéer, med en man och en kvinna som uppfostrar sina barn i en trädgård, omgiven av ekon från tidigare ormar – jätte “ormgropar” i marken, enorma ormskelett som är begravda runt androids läger. Men allt känns som grunt ikonografi, med lite för att motivera de slående bilderna. Serien känns med jämna mellanrum som en ytlig glans över en serie ambitiösa och kreativa idéer.

Men åtminstone berättar det inte en gammal, bekant historia. Mer än halvvägs genom episodernas första körning känns Raises by Wolves fortfarande inte som att det är helt sammanhängande med vad det än kommer att bli. Det handlar fortfarande om upptäckt och överraskningar, och om att hitta oändliga nya variationer på föräldrar-barnet “Vem leder vem till mognad här?” frågor. Serien kan vara ogenomskinlig och förbryllande, eller ibland till och med godtycklig. Men det känns också som att det försöker ta itu med mycket mer än den vanliga åldersberättelsen, eller den vanliga underdogs-mot-autokraterna eller den vanliga flykt-föräldrakontrollhistorien. Liksom dess skräckfilm androider, med sina konstiga jumpsuits, styva uttryck och inte riktigt mänskliga beteenden, är Raised by Wolves spännande eftersom det känns så långt borta från den vanliga körningen av science-tv. Det är kusligt, men det är åtminstone inte förutsägbart.

De första tre episoderna av Raised by Wolves finns nu på HBO Max. Senare avsnitt debuterar på torsdagar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *