Site icon Online Guider, Tips, Tester Och Nyheter Om Alla Spel

Minecraft Dungeons recension: elegant, familjevänligt fängelsehållande kryss

Diablo men, du vet, för barn!

Jag förväntade mig inte att ett Minecraft-spel skulle lära mina barn grunderna i dungeon-crawlers eller loot-fokuserade hack-and-slash-spel som Diablo, men här är vi. Minecraft Dungeons är en förenklad upptagning av top-down brawler, men det förlorar inte något av genren som är roligt eftersom det kokar bort alla onödiga delar som tjänar till att bromsa mer komplexa spel.

Minecraft Dungeons är inte enkelt, exakt – det är bara lätt att lära sig och spela. Men det har alltid varit hemligheten till de sällsynta, roliga familjevänliga spelen från enorma studior: Det handlar inte om att göra saker lätt, men se till att de är eleganta. Och det här spelet är framför allt elegant. Microsoft förgrenar sig med Minecraft-namnet, men gör det på ett sådant sätt att fans kommer djupare in i spelvärlden, medan de utan problem undervisar några ganska komplicerade idéer om taktik och strategi.

Minecraft Dungeons: Official Launch Trailer

Att dela upp hur Minecraft Dungeons spelar och vilka smarta saker Mojang Studios har gjort med genren är dock bara en del av historien. Detta är Minecraft, genom och igenom, fylld med den typen av små, kärleksfulla detaljer som gör kärnprodukten till ett varaktigt inflytande på spel. Det finns svampar som spelar musiknoter när du kämpar genom dem, och kraftfulla bågar med pilar som skickar sina mål som flyger genom luften.

Historien är tunn, men charmig. Det finns en ond “illager” som gör dåliga saker till goda människor och goda land, och ditt modiga band av äventyrare måste kämpa genom alla hans minions tills du äntligen når och bekämpar honom, och slutar hans terrorens regeringstid. Kampanjen själv är kort vid lanseringen och borde ta under 10 timmar innan även den mest flitiga utforskaren ska avsluta, men det är bara början. Genom att avsluta spelet med standardsvårighetsinställningen låses upp nästa alternativ med högre svårighetsgrad, och du kan ytterligare justera utmaningen på varje enskild nivå för att öka kvaliteten på den tyska som släpps av fiender.

Brottet är hemligheten för det hela, för det finns inga karaktärsklasser i Minecraft Dungeons, och väldigt få sätt att ändra hur din avatar ser ut. Varje spelare väljer en design i början av spelet och kan bara justera karaktärens estetik genom att utrusta olika rustningar och vapen. Det finns tillräckligt med grundläggande utseende för hjältarna som alla borde kunna hitta en som de gillar, men jag skulle fortfarande älska för Mojang att lägga till en korrekt teckenanpassningsskärm i framtiden.

Tänd en eld under dina fiender med denna logiskt trassiga kombination av brinnande heta lågor och kallt, kallt stål! pic.twitter.com/JNEsuBlcHO

– Minecraft Dungeons (@dungeonsgame) 13 maj 2020

Din karaktär har en plats för ett vapen, en plats för ett vapen, en plats för rustning och tre platser för artefakter som ger dig olika magiska förmågor. Du får en förtrollningspunkt varje gång du når en nivå, och förtrollingspunkter används för att välja från en uppsättning meny med sekundära effekter på dina vapen eller rustningar.

Skulle du vilja att svärdet ska släppa ut ett moln med giftgas för att hjälpa till att hantera folkmassor, eller vill du hellre öka chansen att du hittar ädelstenar när du dödar fiender? Varje förtrollningsalternativ har tre nivåer av kraft, så att välja ditt redskap och sedan välja hur man förtrollar det är det sätt du bygger ut dina karaktärer.

Inget beslut om dina förtrollingspunkter är dock permanent; du kan alltid rädda äldre vapen för att få förtrollningspunkterna tillbaka för användning i ett annat vapen. De vapen eller redskap som du räddar för att återfå dessa poäng försvinner för alltid, även om ny utrustning tilldelas på ett så stadigt klipp att det inte känner sig som en förlust på länge i de flesta fall. När dessa beslut blir utmanande kommer även yngre spelare att ha lagt tillräckligt med timmar i spelet för att de inte ska skrämmas.

Dessa förändringar från vanliga dungeon-crawlers kan verka små, men de tjänar målen för en familjevänlig brawler. De flesta spel av den här typen ber dig att välja en karaktärsklass i spelets första ögonblick, och du har turen om du slutar ogillar ditt val. Men Minecraft Dungeons tvingar aldrig den typen av do-or-die-karaktärsbyggnadsbeslut på spelaren.

Trots all förenkling av karaktärsbyggnad, var det glädjande att se mina barn lära sig grunderna i fängelsehuggare, som strategier om publikskontroll och attackeffekter. Jag har inte ofta chansen att spela spel för hela familjen som också ger mig en ursäkt att förklara “kiting” för mina barn, men här är vi. Detta är den bästa typen av elegans. Designen gör inte bara ett roligt spel; det förbereder spelare för mer komplexa idéer från andra spel i genren.

Dessa förändringar från vanliga dungeon-crawlers kan verka små, men de tjänar målen för en familjevänlig brawler

Detta ger spelarna förmågan att bara röra sig med sin byggnad – prova olika vapenstilar och experimentera med vilka kombinationer av artefakter som gör deras karaktär till den mest kraftfulla, eller den mest kapabla att läka gruppen eller klippa genom spelets solo. Att räkna ut hur man använder de olika krafterna är bara det första steget. Utmaningen att anpassa dina redskapalternativ med rätt förtrollningar är ett pussel som höll mig lyckligt upptagen genom hela min tid genom att granska Minecraft Dungeons med mina barn. Vi hade en rytm: Ingen kontrollerar deras nya redskap förrän i slutet av varje nivå. Sedan, tillbaka i lägret, tar vi turer igenom vad vi hittade och möjliga förtrollningar, diskuterar vad vi tror att alla borde göra och tänker på hur alla våra karaktärer skulle slåss tillsammans.

Systemen är enkla, men mängden redskap, kombinationerna av förtrollningar och att lära sig de bästa sätten att fästa allt ihop kommer att hålla saker intressanta under lång tid. Om Minecraft i sin ursprungliga form handlade om att bygga strukturer och miljöer handlar Minecraft Dungeons om att bygga en fighter. Det finns fortfarande många sätt att vara kreativa, men att kreativiteten uttrycks genom dina redskapbeslut, som förvandlar varje karaktär till en anpassad klass.

Inventeringsskärmen är enkel, men kraftfull. Bild: Mojang Studios / Xbox Game Studios

Andra system är lika förenklade utan att förlora sin inneboende spänning eller strategiska flexibilitet. Varje spelare har en enda läkningstryck, men den drycken har en nedkylningstimer för att förhindra att spelare mashar helknappen. Växeln är reserverad för specifika spelare när den tappas, så att barn inte kommer att fastna och slåss om vem som fick det sista svärdet eller artefakten. Men engångsartiklar – äpplen, bröd, buntar med pilar – är ute efter att tvinga teamet att kommunicera eller svika över vem som behöver dessa artiklar mer kontra vem som slutade få dem.

Spelet är lätt att beskriva, men det betyder inte att det är tråkigt. Kanske är “enkelt” ett dåligt ord och “elegant” är mer passande. Även om det verkar som om Minecraft Dungeons bara kan vara en avskalad nedtagning av befintliga, mer “vuxna” spel, så gör den inställningen att para genekonventioner tillbaka till sina grundläggande former inte själva handlingen en gång. Spelet är lätt att förstå och börja spela, med en enda effektiv tutorial, men spelare kommer fortfarande att behöva lära sig hur man hanterar stora grupper av fiender, hur man arbetar tillsammans för att dela resurser och planera karaktärsbyggnad och hur man kör på deras planerar för varje bosskaraktär med skicklighet och precision.

Dödsmekaniken är också enkel, men effektiv för att skapa spänningar. En enda död karaktär kan återupplivas, medan en teamtorkning innebär att ett lagliv kommer att användas. När alla väl är borta skickas du tillbaka till lägret, med alla redskap som du tog upp intakt … förutom att du måste börja i början av uppdraget igen.

Jag gjorde misstaget att förvänta mig att flyga igenom det här spelet utan att behöva tänka på vad jag gjorde, och var tvungen att justera min inställning några timmar i det. “Enkelt” betyder inte “lätt” trots vad mycket modern speldesign tycks tänka. Mitt parti och jag skickades tillbaka till lägret utan att avsluta uppdraget oftare än jag skulle vilja erkänna.

Vi vet redan att fler fängelsehålor är på väg, och det finns många funktioner och alternativ som Mojang kan lägga till för att utöka Minecraft Dungeons om det är hiten tror jag att det kommer att bli. Men som en utgåva på $ 19,99 ($ ​​29,99 om du vill betala förskott för de två kommande utvidgningarna och några extra kosmetiska alternativ), är detta ett helvete av ett första steg för att föra Minecraft till en värld av fängelsehuggare. Själva spelet är helt klart, men mina älskaste minnen från den senaste veckan är de tider jag tillbringade med mina barn i lägret, gick över redskap och diskuterade idéer och bygger innan jag testade dem i strid.

Microsoft och Mojang har skapat ett spel där du träffar oändliga minions och bosskaraktärer med alla typer av spetsiga vapen, men de gjorde det på ett sådant sätt att spela fortfarande känns kreativt och frigörande. Det är ett väldigt välkommet magi trick från en serie som försöker någonting detta nya, detta med självförtroende.

Minecraft Dungeons är ute nu på Nintendo Switch, PlayStation 4, Windows PC och Xbox One. Spelet granskades på Xbox One X med en nedladdningskod från Microsoft. Pro Spelare har anslutna partnerskap. Dessa påverkar inte redaktionellt innehåll, även om Pro Spelare kan tjäna provisioner för produkter som köps via affiliate-länkar. Du kan hitta ytterligare information om ProSpelare etikpolicy här.

Exit mobile version