Site icon Online Guider, Tips, Tester Och Nyheter Om Alla Spel

Command and Conquer Remastered review: En klassiker får den behandling den förtjänar

En kärleksfull hyllning till en genre milstolpe

Command and Conquer Remastered-paketet gör exakt vad det behöver göra för fans av det klassiska realtidsstrategispelet, vilket är exakt vad en klassiker av denna statur förtjänar.

Själva stycket lyfts till synes direkt från originalen med den befintliga källkoden från de ursprungliga utgåvorna, och enheterna och miljöerna har återskapats i 4K så att du faktiskt kan se vad som händer. Att komma in i ett spel eller utforska allt innehåll som ingår i paketet har aldrig varit lättare. De goda sakerna har skyddats och förbättrats, medan delarna kring kärnupplevelsen på samma sätt har förbättrats, vilket till och med gör att man blir redo att spela spelet mycket roligare.

Det första Command and Conquer-spelet släpptes 1995 och stärkade utan tvekan många av de idéer och mekanik som vi för närvarande tar för givet i realtidsstrategispel. De nu avslutade Westwood Studios hade redan skapat klassiska strategispel med Dune-serien, men Command and Conquer skulle vara sin egen skapelse, med sina egna karaktärer i en franchise som den kontrollerade.

En jämförelse av de ursprungliga enheterna på en tidig nivå och den omarbetade versionen Bild: Lemon Sky Studios, Petroglyph Games / EA och Image: Lemon Sky Studios, Petroglyph Games / EA via ProSpelare

I dag verkar det som ett äldre, men ändå roligt spel i en välkänd genre, men vid den tiden var det en blixtbult; förvandla vad som känts som en nischgenre till något tillräckligt och prangande nog för mainstream. Om tidigare realtidsstrategispel hade varit Pixies, var Command and Conquer första gången Nirvanas “Smells like Teen Spirit” spelades på radion.

Den Remastered-utgåvan inkluderar spelen Command and Conquer: Tiberian Dawn, Command and Conquer: Red Alert, såväl som tre utvidgningar – Command and Conquer: The Covert Operations, Red Alert: Counterstrike och Red Alert: The Aftermath – som alla ges ett liknande, modernt lagerfärg.

Jag kände mig som en turist när jag gjorde mig bekant med denna värld av delvis fåniga, delvis själv allvarliga kampanjuppdrag och karaktärer, njuter av något från min ungdom som sedan har tämjats och gjort enkelt att besöka. Denna remasterade samling är en produkt för människor som vill återvända till dessa spel, men inte är villiga att släppa sina högupplösta skärmar eller de förväntade bekvämligheterna i ett logiskt menysystem.

Spelet kan nu spela i upplösningar upp till 4K, och kameran kan zooma in och ut när du spelar med den uppdaterade grafiken. Jag blev chockad av skillnaden i detalj när jag träffade mellanslagstangenten för att växla mellan både remasterade och klassiska visuella lägen, och hur mycket mer läsbara strider hade blivit nu när jag tydligt kunde se skillnaden mellan enheter, även i kaotiska strider.

Fullrörelsevideosekvenserna har uppskalats och ser bra ut i allmänhet, men det är något lite otrevligt i slutprodukten som är svår att beskriva. Ändå är det inte distraherande, det finns bara något lite av med hur datorn valde att prova upp videofilerna.

Denna visuella uppgradering är den mest imponerande delen av paketet, men det är inte det enda stället där den forntida utgåvan har uppdaterats för sina åldrande fans, och kanske nykomlingar som vill veta om deras förälders favoritspel står upp.

Allt jag visste om de ursprungliga enheterna och strategierna har behållits, men de nya multiplayer-systemen gör det mycket lättare att spela mot andra människor. Den uppdaterade verktygsfältet på höger sida av skärmen minskar den irriterande mängden rullning som en gång var nödvändig för att få gjort något samtidigt som originalet känner att det inte verkar på sin plats.

Jag fick hela tiden känslan av att det var så spelet alltid var tänkt att vara, en andra chans att hålla själva stycket autentiskt, samtidigt som jag inte ignorerar de senaste decenniernas värde av användargränssnitt och användarupplevelseinnovation.

Jag är glad att Command and Conquer äntligen har enkla sätt att skapa och dela anpassade kartor, eller en skärm för val av uppdrag där jag kan se exakt vad jag har spelat, hur det gick och om jag ska ge det ett nytt skott. Det är chockerande nu att tro att de ursprungliga spelen inte hade några av dessa saker när de släpptes första gången.

Vi fokuserar så mycket på hur spel ser ut och om deras design innebär att de är roliga att spela, oavsett år, men det är lätt att glömma hur mycket arbete som har gjorts i spel när det gäller att navigera innehåll, inställningar, lägen och hemligheter. Det är inte bara att så mycket innehåll har fått en ansiktslyftning och släppts till ett så rimligt pris, utan också att denna version av spelet gör allt så mycket lättare att hitta och använda. Det är alla dessa små detaljer som får detta att se ut som ett besök i det förflutna som kan avnjutas utan att ge upp de förväntade, moderna bekvämligheterna med spelutgivningar.

Det är bra eftersom det finns mycket att hitta. Det finns remastered musik från de ursprungliga spelen, såväl som 20 spår som har spelats in helt igen för denna utgåva, och låsbara, tidigare outgivna bonusspår. Det är redan ganska imponerande för fans av musiken, men spelet kommer också med en slags virtuell jukebox som låter dig skapa dina egna spellistor för dessa låtar att lyssna på när du spelar spelet. Vill du ha originalmusiken? Den nya musiken? Någon kombination? Finns det en låt du aldrig vill höra igen? Du kan få det att hända.

Nintendo 64- och PlayStation-uppdragen som ingick i konsolversionen av Tiberian Dawn har remasterats om och placerats i en PC-version av spelet för första gången i franchisehistoriken. Du kan spela de små historierna genom att välja dem i avsnittet om konsoluppdrag på uppdragsskärmen.

Det finns också en mängd olika spelväxlingar så att du kan blanda och matcha funktioner från spelets ursprungliga design med alternativ som moderna spelare kan vara mer vana vid. Vissa människor kan andas av lättnad över att äntligen kunna stå i kö, medan andra kan se att det är kätteri.

Alternativen låter dig blanda din egen version baserad på idéer från originalet och uppdateringen Bild: Lemon Sky Studios, Petroglyph Games / EA via ProSpelare

Ett annat fascinerande tillägg är bonusgalleriet, som är fyllt med bakom kulisserna videor, bilder, intressanta berättelser eller informationsbitar och musik att låsa upp genom att spela genom kampanjen. Det är vanligt att se dessa typer av områden vara fyllda med intetsägande trivia, men bonusgalleriet i Command and Conquer Remastered matchar tonen i resten av utsläppen, förblir livlig och rolig att använda samtidigt som det erbjuder saker som till och med dödhåriga fans kanske inte har sett tidigare.

En annan jämförelse av den ursprungliga grafiken mot de remasterade enheterna Bild: Lemon Sky Studios, Petroglyph Games / EA via ProSpelare och Image: Lemon Sky Studios, Petroglyph Games / EA via ProSpelare

EA släpper till och med detta spelets källkod och inkluderar support och bläddrar efter användarskapade mods. Fans kommer att kunna iterera på spelet, “fixa” saker de alltid har velat justera eller bara bli dumma och dela sina skapelser med världen. Detta kommer att bli ett trevligt skott i armen för Command and Conquer community och harkens tillbaka till de dagar då fans hade mycket mer kontroll över sina spel än de gör nu.

Den aspekten av denna samling är en av de mest förtjusande sakerna med den; så många av dessa funktioner och uppdateringar framkallar en känsla av äkta glädje över att kunna ta ett pass vid spelet. Detta känns som en kärlek, inte företagens entusiasm. Helvete, hela utgåvan säljs för $ 19,99; vilket verkar vara en löjlig affär, speciellt med bristen på mikrotransaktioner.

Resultatet är en sammanställning som är en glädje att experimentera med och utforska, komplett med det ständigt närvarande alternativet att växla mellan de ursprungliga bilderna och den nya versionen av spelet med högre upplösning. Detta är ett respektfullt men förvånansvärt fullständigt dyk tillbaka till världen av Command and Conquer, och jag kan bara hoppas att EA granskar denna typ av behandling för fler av sina spel.

Command and Conquer Remastered är nu ute för Windows PC. Spelet granskades med hjälp av en nedladdningskod från EA. Pro Spelare har anslutna partnerskap. Dessa påverkar inte redaktionellt innehåll, även om Pro Spelare kan tjäna provisioner för produkter som köps via affiliate-länkar. Du kan hitta ytterligare information om ProSpelare etikpolicy här.

Exit mobile version